Vragen of een afspraak plannen? Stuur ons een bericht via WhatsApp, wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 18:00 x

Koppelomvormer repareren, reviseren of vervangen?

De koppelomvormer is een belangrijk component van uw auto. Het zorgt bij auto’s met een automatische transmissie namelijk voor de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Net zoals de koppeling dit doet in een handgeschakelde auto.

In het kort bestaat een koppelomvormer uit een behuizing met daarin het turbinewiel, de stator en het pompwiel. De behuizing is gevuld met olie, en deze olie draagt via het turbinewiel het motorvermogen over op de aangedreven wielen.

Helaas kan ook de koppelomvormer kapot gaan. Typische problemen zijn schokkerig schakelen of trillingen in de aandrijflijn. Ook kan het gebeuren dat de auto helemaal niet meer wil rijden ook al staat de hendel van de transmissie in D of R.

Deze symptomen kunnen worden veroorzaakt door een defecte koppelomvormer. Wilt u hier zekerheid over? Voor een professionele diagnose gaat u naar de transmissiespecialisten van Transtune! Met onze jarenlange kennis zijn we in staat snel de oorzaak van een probleem te vinden en een oplossing te vinden.

Wat is een koppelomvormer?

Een koppelomvormer (in het Engels Torque Converter) is een koppeling die werkt op basis van vloeistof. Deze wordt vaak toegepast in plaats van een mechanische koppeling, Deze wordt toegepast bij auto’s met een automatische versnellingsbak.

Werking

Een koppelomvormer bestaat in basis uit drie delen. Eén schoepenrad zit vast aan de motor (pomp), één schoepenrad zit vast aan de versnellingsbak (rotor) en in het midden zit een speciaal schoepenrad (stator) om de vloeistof-stroom om te keren. Bij toepassing in auto’s hebben koppelomvormers vaak ook een lockup om de pomp en rotor mechanisch te verbinden en zo verliezen in de vloeistof te voorkomen.

Vul de infobox in met uw gegevens en bekijk uw opties

OF MAIL NAAR INFO@TRANSTUNE.NL

Contact