Koud/warm Automaat
PROBLEMEN MET KOUD/WARM SCHAKELEN
Wanneer de automaat van uw auto bij koude motor goed schakelt, maar bij een warme motor slecht schakelt dan is er waarschijnlijk een probleem met de mechatronic. Bekend is dat de automaat dan slipt of bonkt. En als u schakelt van ‘R’ naar ‘D’ dan gaat dit vaak gepaard met een klap. De oorzaak van het probleem is dat het aluminium waar de mechatronic van gemaakt te veel uitzet bij een warme motor. De unit raakt hierdoor ontregeld, en dat merk je in het schakelen.
De mechatronic is namelijk het elektronische brein dat het schakelgedrag regelt van automatische transmissies. Dit geldt voor versnellingsbakken met een dubbele koppeling (bijvoorbeeld DSG, S-tronic, DCT, PDK en Powershift) en ook voor automatische transmissies met een koppelomvormer zoals die van ZF, Aisin AW, GM en Jatco.
Dit typische probleem van een automaat die slecht schakelt bij een warme motor, en goed bij een koude motor, kan alleen worden opgelost door de mechatronic te vervangen, te reviseren of te repareren. Dit is afhankelijk van de ernst van het probleem. We vervangen de mechatronic alleen wanneer revisie of repareren niet mogelijk is of financieel gezien niet zinvol. In alle andere gevallen zullen we reparatie of revisie adviseren om de kosten zo laag mogelijk te houden.