Vragen of een afspraak plannen? Stuur ons een bericht via WhatsApp, wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 18:00 x

De meest gestelde vragen over flushen en spoelen

Mensen die flushen (spoelen) overwegen, lopen vaak met dezelfde vragen rond. De meest gestelde vragen hebben we voor u op een rijtje gezet.

Moet longlife olie ooit vervangen worden ?

De olie in uw transmissie gaat, in vergelijking met motorolie, een stuk langer mee. Maar het is niet zo dat de olie nooit vervangen hoeft te worden. Er ontstaat namelijk ook verontreiniging in de olie van uw transmissie, waardoor de kwaliteit van de toevoegingen afneemt. Daarom dient ook de longlife olie in de transmissie na een tijdje gecontroleerd en vervangen te worden.

Wat houdt flushen bij Transtune in ?

Flushen bij en door Transtune is een zeer grondige manier van spoelen en houdt het volgende in:

  • Allereerst maken we een proefrit met u. Hierbij stellen we de schakelkwaliteit vast en bespreken we eventuele klachten met u;
  • Hierna controleren we, met met behulp van speciale testapparatuur, de elektronica van uw transmissie op storingsmeldingen;
  • Vervolgens voeren we, afhankelijk van het type transmissie, powerflushwerkzaamheden uit;
  • Afsluitend maken we een tweede proefrit om te beoordelen of het spoelen het gewenste effect heeft gehad of dat er nog vervolgwerkzaamheden moeten worden gepland.

Wat is de meerwaarde van flushen tegenover verversen ?

We spoelen schone olie door de transmissie terwijl de motor loopt. Hierdoor wordt de transmissie op druk gehouden en wordt alle vervuiling verwijderd, ook de vervuiling uit de koppelomvormer, warmtewisselaar en de leidingen.

Worden bepaalde klachten opgelost bij het spoelen ?

Doordat je de olie ververst en de transmissie spoelt kun je geen versleten materiaal meer ‘terugstoppen’ in de transmissie. Dit betekent dat wanneer iets stuk is in de transmissie dat het ook echt niet meer werkt. Maar als er geen defecten zijn in uw transmissie zal het schakelen van uw transmissie flink verbeteren doordat de olie weer soepel en vloeibaarder is.

Ik wil de olie in het differentieel vervangen hebben, kunnen jullie dit ook ?

Ja, wij kunnen ook direct de olie in het differentieel vervangen. Vraag naar de mogelijkheden hiervoor.

Kogeltjes, veertjes en andere zaken, worden deze ook vervangen ?

Het hangt af van het type transmissie welke onderdelen vervangen worden. Ook wordt dit bepaald door de aard van de klacht. Hierbij kijken we dus naar iedere individuele situatie.

Hoe lang duurt flushen bij mijn auto?

Het hangt altijd af van het type transmissie, maar flushen duurt in de regel tussen de 1,5 en 5 uur. Als u wilt kunt u erop wachten; we hebben een wachtruimte met wifi en heerlijke koffie.

Welke olie gebruiken jullie?

We gebruiken originele olie. Helaas is het met een automaat niet mogelijk om met één leverancier te werken. 80% van onze producten zijn origineel. De reden hiervoor is dat veel auto’s nog in de fabrieksgarantie zitten. Als hier bijvoorbeeld een aftermarket product inkomt van Nederlandse oliehandelaren, is dit door de dealer altijd te achterhalen en loopt de fabrieksgarantie gevaar.

Mercedes en BMW: In de Mercedes 7G tronic zit blauwe ATF-olie. Wij spoelen en verversen deze ook weer met 15 liter originele blauw atf olie. Hetzelfde geldt voor ZF automaten in BMW en Audi; die maken echter gebruik van groene ATF-olie.

First fil producten: Wij hebben alleen maar producten op voorraad die als first fil zijn gebruikt. Denk aan o.a. originele producten, Castrol en Fuchs.

Grote voorraad. Wij hebben 16 oliebunkers met totaal 5.000 liter verschillende ATF-olie op voorraad. Hierdoor kunnen we voor een lagere prijs als de concurrent werken en dan ook nog met originele olie.

Wordt het filter altijd vervangen ?

Wij vervangen altijd het filter en de behoorden pakkingen. De prijslijst op de website is dus ook inclusief filter. Niet alle automaat auto’s zijn echter voorzien van een filter, zoals bijvoorbeeld bij Volvo de Aisin Warner automaat. Dit type automaat heeft wel een filter maar zit in de automaat verwerkt, om deze te vervangen moet de automaat gedemonteerd worden. Dan moeten we dus de automaat geheel onder de auto uithalen en moet de bak gesplitst worden.

Wat zijn de meest voorkomende klachten waarmee jullie kunnen helpen?

De meest voorkomende klachten zijn:

  • Bonken of slecht schakelen van de automaat
  • Schommelend toerental
  • Slippende koppeling
  • Verhoogd brandstofverbruik

Wanneer kan ik bij jullie terecht ?

ALS U TELEFONISCH OF ONLINE EEN AFSPRAAK MAAKT, KUNT U BINNEN TWEE WEKEN BIJ ONS TERECHT.